8.SINIF TÜRKÇE 2. DÖNEM 1. YAZILI

…………..  İLKÖĞRETİM OKULU 8. SINIF TÜRKÇE DERSİ 2. DÖNEM 1. YAZILI YOKLAMA SORULARIDIR.

Adı-Soyadı:
Numarası:                                                                                       Notu:……………………
                                                                                                                                                    
                                                                       ÖZGÜRLÜK

          İnsan, düşünen, duyan, duyup düşündüklerini söyleyen ve yapan bir varlık olduğuna göre, onun düşüncesiyle davranışı arasındaki uygunluğa bakılmak gerek. Düşündüğü gibi davranabilen insan, ancak özgürdür. İkiyüzlü olan, yalancı olan hiçbir zaman özgür olamaz. Özgür olmanın koşulu, her şeyden önce “içtenliktir”. İyiliği ve gerçeği kendisine amaç edinmeyen insan, belki tilki olabilir ama kendi varlığındaki eksiklikleri görmedikçe, isteği ile onları düzeltmek gücünü kendinde bulamadıkça, onda “özgürlük”, kuru bir söz olarak kalır.  
         İnanan insan özgürdür. Özgür olan da yüreklidir; yürekli olduğu ölçüde mutludur.
                                                                                                                   Melahat ÖZGÜ
SORULAR
1- Yazara göre hangi insanlar özgürdür? (10 Puan) 
2- Özgürlüğün sözde kalmaması nasıl sağlanabilir? (10 Puan) 
3-Aşağıdaki şiirin ana duygusunu yazınız. (10 Puan)
     Sözünü düşünerek söyle acele etme:
     Sözünü sakla ki, sonra başını saklamayasın.
     Bin kişi dostun olsa çok görme,
     Bir kişi düşmanın olsa azımsama
                                   Edip Ahmet Yükneki
4-“Öğleden sonra işçiler tarlada pamuk topluyorlardı.” Cümlesinin öğelerini bulunuz. (10 Puan) 
5-Aşağıdaki cümlelerde bulunan fiillerin özne ve nesnelerine göre çatılarını karşılarına yazınız.
   (10 Puan) 
CÜMLELER
ÖZNESİNE GÖRE
NESNESİNE GÖRE
1-Kedi, ağacın altında uyuyordu.


2-Bu konuyu anlamak için beni iyi dinleyiniz.


3-Dışarıda satıcı sesi duyuldu.


4-Evin bütün duvarları boyandı.



6-Aşağıdaki cümlelerin neden-sonuç, amaç-sonuç ve koşul sonuç cümlesi mi olduklarını yazınız. (5 Puan)
Ders çalışmak için bize geldi.
Gecikirsem beni beklemeyin.
Yanlış anlaşılmaktan korktuğu için konuşmadı.
Arkadaşlarına dağıtmak için şeker aldı.
Hastalandığı için okula gelemedi.


7- Aşağıdaki cümlelerde fiilimsileri bularak çeşitlerini yazınız. (10 puan)

   a) Haydi artık uyuyan destanını uyandır.
 
   b) Evleri yıkılınca ortada kaldılar.
                        
8-“Büyüklerimize nasıl davranmalıyız? Sizin büyüklerinizden beklediğiniz davranışlar nelerdir?” konulu bir kompozisyon yazınız. (30 Puan)  

                                                                               
                                                                                                                                    
                

                                                                                                         BAŞARILAR DİLERİM












CEVAP ANAHTARI

1- Düşündüğü gibi davranabilen insan, ancak özgürdür.

2-İnsan iyiliği ve gerçeği kendisine amaç edinmeli, kendi varlığındaki eksiklikleri görmeli, eksikliklerini kendi isteği ile düzeltmek gücünü kendinde bulamalıdır. Ancak bu şekilde özgürlük kuru bir söz olarak kalmaz.

3- Hiçbir zaman düşünmeden konuşmamalıyız. Eğer düşünmeden konuşursak ve her ağzımıza geleni söylersek başımız büyük belalara girer. Benim çok dostum var; ben çok iyi biriyim, benim başka dosta ihtiyacım yok diye düşünmemeliyiz. Eğer bir tane bile düşmanımız varsa bunu hafife almamalıyız. Neden düşmanımız var diye düşünmeliyiz.

4- Öğleden sonra: zarf tümleci, işçiler: özne, tarlada: dolaylı tümleç, pamuk: belirtisiz nesne, topluyorlardı: yüklem.

5-
CÜMLELER
ÖZNESİNE GÖRE
NESNESİNE GÖRE
1-Kedi, ağacın altında uyuyordu.
Etken
Geçişsiz
2-Bu konuyu anlamak için beni iyi dinleyiniz.
Etken
Geçişli
3-Dışarıda satıcı sesi duyuldu.
Edilgen
Geçişsiz
4-Evin bütün duvarları boyandı.
Edilgen
Geçişsiz

 6- Ders çalışmak için bize geldi.(amaç-sonuç)
    Gecikirsem beni beklemeyin.(koşul-sonuç)
    Yanlış anlaşılmaktan korktuğu için konuşmadı.(neden-sonuç)
    Arkadaşlarına dağıtmak için şeker aldı.(amaç-sonuç)
    Hastalandığı için okula gelemedi.(neden-sonuç)



   7- a) uyuyan: sıfat fiil
       b) yıkılınca: zarf fiil


8-

KOMPOZİSYON DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
DEĞERLENDİRME PUANI
Anlatım (konuyu anlama, örnekleme,…)
10
Plân (olayları sıralama, bütünlük,…)
5
Düzen (yazının düzgünlüğü,…)
5
Yazım ve noktalama (dilde duruluk, uygun kelime seçimi,…)
5
Düşüncede özgünlük
5







Sayın ziyaretçi biliyor musunuz? Bu yazı sizden önce counter kişi tarafından okundu.


,

0 yorum

LÜTFEN YORUMLARINIZI YAZINIZ

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

Blogger tarafından desteklenmektedir.